Tidigare vinnare
Med stort engagemang och hög kompetens fångar han studenternas intresse med sina föreläsningar. Som lärare gör han sitt yttersta för att för se studenternas perspektiv vilket leder till att studenterna aldrig är rädda att ställa en fråga. Med bra förståelse för vilken kunskapsnivå studenten han pratar med ligger på kan han alltid hjälpa en på bästa sätt både under och utanför lektionstid. Om man som student tyckt något har varit extra intressant kan man alltid gå till honom för att diskutera vidare och få sina tankar hörda och uppskattade. Även vid kritik kan man alltid komma till honom och veta att han kommer ta det seriöst samt direkt försöka förbättra problemet. Med allt detta får han sina studenter att alltid känna sig uppskattade. Teknologkåren tackar Johan Linton för sina insatser och gratulerar honom till denna utmärkelse från studenterna.
Bästa lärare 2019Av de åtta kurserna som är obligatoriska att läsa under fjärde och femte året på Teknisk design med inriktning Produktionsdesign, håller Magnus Stenberg i fyra + att han är handledare åt så många studenter han kan under exjobbsperioden. Det här innebär att Magnus är den som håller TD - Produktionsdesign levande, utan hans engagemang och bidrag hade inriktningen inte överlevt. Magnus kombinerar en god pedagogisk kunskap med hög erfarenhet och rutin. Hans engagemang smittar av sig och gör att man vill prestera bra i hans kurser. Magnus tar sig dessutom alltid tid till att hjälpa och vägleda. Hans dörr står alltid öppen och han delar gärna med sig av sitt stora kunnande inom produktion. Jag har själv gått till Magnus kontor ett stort antal gånger med olika frågor och jag har aldrig fått höra att han inte har tid (även fast han har haft riktigt mycket att göra), tvärtom har han varenda gång tagit sig tid till att sätta sig in i det som jag har velat ha hjälp med. Samtliga av de fyra kurserna som Magnus ansvarar för har starka kopplingar till företag. Magnus ordnar alltså med att hitta lämpliga företag och ser till att vi får komma dit på ett, eller flera, studiebesök. Han har bland annat skjutsat runt oss till Kalix, Jokkmokk och Storsund (en liiiiten ort 9 mil från Luleå). Magnus jobbar hårt för att hålla en hög utbildningskvalité med stor närhet till industrin. De flesta av Magnus kurser är upplagda som projektarbeten i grupp med stort fokus på handledning, vilket innebär att upplägget är likt ett examensarbete fast utfört i grupp. Det här gör inte bara att man känner sig väl förberedd inför det kommande exjobbet, utan skapar även en självständighet hos studenterna efter- som gruppen förväntas föra arbetet framåt mellan handledningspassen. Magnus håller ungefär samma struktur på sina kurser men ökar tydligt kraven på student- erna för varje avslutad kurs. Han har höga krav på kvalité och utveckling vilket gör att studenterna ständigt utmanas och utvecklas. Jag tror att vi är många som känner stor tacksamhet till Magnus för att han har varit en väldigt stor anledning till att våra två sista år på Teknisk design blev så bra som de blev.
Bästa lärare 2018Daniel Hedman besitter en fenomenal pedagogisk kompetens och visar på genuin glädje när han undervisar. Han är alltid väl förberedd inför lektionspass och stannar gärna kvar efteråt för att svara på frågor. Även utanför klassrummet känner sig studenterna trygga med att be om hjälp och att Daniel alltid tar sig tid till deras problem. Daniel är en fantastisk förebild då han med brinnande engagemang gärna berättar om sin forskning på ett sätt som fångar studenterna och motiverar dem att själva bedriva forskning i framtiden.
Bästa lärare 2017Genom sin goda pedagogik och passion for sitt eget ämne skapar Olof Martinsson ett intresse for geovetenskap bland sina studenter. Olof häller igång motivationen hos studenterna genom att vara tillgänglig for frågor och diskussioner, samt att aktivt involvera studenterna i undervisningen. Olof tycker även det är viktigt att koppla studierna till det framtida yrkeslivet och håller koll på studenternas framgångar, vilket skapar ytterligare motivation för de pågående studierna. Olof är en mycket omtyckt lärare bland studenter och är därför Årets bästa lärare 2016!
Bästa lärare 2016Universitetslektor Johan Byström undevisar med ett engagemang som smittar av sig till sina studenter. Genom sin goda pedagogik och sina tydliga välstrukturerade lektioner märks det att Johan verkligen brinner för att alla studenter ska vara delaktiga under hans undervisning. Johan är väldigt hjälpsam och samtidigt ett gott föredöme med sin punktlighet och genom att alltid vara väl förberedd. Energin Johan visar vid lektionerna leder inte bara till gladare miner hos alla de studenter som vill lyssna på honom, men också till viss frustration hos schemaläggarna då Johans lektionssalar oftast är fyllda till bristningsgränsen. Teknologkåren tackar Johan Byström för sin insats och gratulerar honom till denna utmärkelse från studenterna.
Bästa lärare 2015Universitetslektor Helena Lidelöw har visat ett oerhört engagemang för studenternas framtid genom sin briljanta undervisning. Helena är alltid mycket saklig och tydlig. Det finns aldrig oklarheter i varken upplägg av kurs eller dess innehåll, vilket leder till effektivt arbete för studenterna. Helena lägger upp föreläsningarna på ett pedagogiskt sätt och använder sig av konkreta fall från arbetslivet för att engagera studenterna under kursernas gång. Helena jobbar aktivt med att evaluera sina kurser vilket ger väldigt uppskattade kursupplägg. Genom hennes inspirerande föreläsningar känner sig studenterna mer engagerad både under och efter avslutat kurs.
Bästa lärare 2014Universitetslektor Erik Elfgren visar ett enormt engagemang i sin undervisning. Framför allt besitter Erik en förmåga att inspirera studenter till att fånga ett intresse för fysik – ett intresse som växer hos studenterna med varje föreläsning. Erik undervisar med både humor och glädje. Den hängivenhet och det intresse Erik bidrar till i sin undervisning leder till djup och god förståelse. Som examinator avrundar Erik även kursen utöver en vanlig lärarinsats. Arbetet med genomarbetade lösningsförslag till tentamen påvisar Eriks medvetenhet om att inlärning inte endast lever i föreläsningarna utan även efter kursslut.
Bästa lärare 2013Universitetslektor Hans Mattsson har på ett föredömligt sätt visat att forskning inte är ett hinder för att kunna lära ut grundläggande kunskaper. Hans Mattsson är en uppskattad pedagog som aldrig har långt till ett skämt under sina föreläsningar och är inte främmande för att utveckla sina kurser med ny teknik. Tack vare sitt engagemang i Geosektionen och en ”open door policy” får han alla studenter att alltid känna sig välkomna. Denna kontakt med studenterna utanför klassrummet är något som vi i Teknologkåren anser skall premieras speciellt, då det visar på en vilja att komma närmare alla studenter. Hans Mattssons nytänkande, pedagogiska skicklighet och engagemang gör honom till en komplett lärare som såväl studenter som Teknologkåren vill framhäva.
Bästa lärare 2012Med sin tydliga artikulering och vilda kroppsspråk samt breda skånska lyckas han både fånga studenternas uppmärksamhet och inte sällan frambringa ett skratt bland publiken. Ett otroliga engagemang och fantastisk pedagogik! Han får oss elever att bli intresserade av ämnet matematik på ett sätt som ingen annan lärare har lyckats med hittills. Ett tecken på detta Är hans Överfulla föreläsningssalar med elever som inte har schema med honom men som väljer att gå dit i alla fall. Han har en pedagogisk förmåga som går det lätt att förstå och hänga med på undervisningen och går det roligt på samma gång. Därför tycker jag att Stefan Är en värdig kandidat till att bli årets lärare! För hans förmåga att ha pedagogiska men samtidigt roliga matematik föreläsningar.
Bästa lärare 2011Med hennes energi och inlevelse får hon studenter att bry sig, inte bara om sina studier, utan även om sin och andras framtid. Hon organiserar och genomför bland annat spännande och motiverande föreläsningar, gästföreläsningar och samhällsbyggnadskvällar. Genom noggrann planering, fakta som alltid är sammankopplat med verkliga exempel och humor gör hon pedagogiken till en välbehärskad konstform. Hon har helt enkelt en naturlig förmåga att få studenterna engagerade.
Bästa lärare 2010En lista över alla vinnare av Teknologkårens pris "Årets bästa lärare"
Alla årets lärare